Freetrailer aktieanalys 2025 – är tillväxtresan värd att hoppa på?
Foto: Freetrailer
Analys av Freetrailer Group A/S: En djupgående fundamental bedömning.
1. Företagsöversikt (Kvantifierbar profil)
Freetrailer Group A/S framstår som ett distinkt bolag inom delningsekonomin, med en affärsmodell som kombinerar digital innovation med en traditionell uthyrningstjänst. En systematisk genomgång av bolagets grundläggande data, affärsmodell och styrning ger en solid bas för den fortsatta analysen av dess investeringspotential.
Bolagsdata
Freetrailer Group A/S handlas under tickern FREETR på Spotlight Stock Market, med ISIN-koden FREETR-DK0061026119.[1, 1] Marknadsvärdet uppgick till 692 miljoner DKK per september 2025, vilket placerar bolaget i segmentet för mindre bolag men med en betydande storlek och tillväxt som väcker investerarintresse. Enligt branschklassificeringar har bolaget kategoriserats som "Computer Programming, Data Processing, And Other Computer Related Services". Denna klassificering fångar dock endast delar av bolagets komplexitet och understryker dess hybridnatur som en plattform mellan teknologi och fysisk logistik. Freetrailers geografiska exponering är centrerad i Nordeuropa, med aktiva verksamheter i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland och Nederländerna. Den framgångsrika lanseringen i Nederländerna har bevisat att bolagets modell är skalbar och relevant även utanför de skandinaviska kärnmarknaderna.
| Region | Q1 24/25 | Q2 24/25 | QoQ Q2 (%) | Q3 24/25 | QoQ Q3 (%) | Q4 24/25 | QoQ Q4 (%) | Total FY |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Danmark | 18,3 | 15,7 | -14,2% | 15,5 | -1,3% | 21,9 | +41,3% | 71,4 |
| Sverige | 8,3 | 7,1 | -14,5% | 7,0 | -1,4% | 9,4 | +34,3% | 31,8 |
| Norge | 3,3 | 2,8 | -15,2% | 2,8 | 0,0% | 3,7 | +32,1% | 12,6 |
| Tyskland | 2,2 | 2,4 | +9,1% | 2,9 | +20,8% | 3,3 | +13,8% | 10,8 |
| Nederländerna | 1,1 | 0,4 | -63,6% | 1,1 | +175,0% | 1,3 | +18,2% | 3,9 |
| Total nettoomsättning | 33,2 | 28,4 | -14,5% | 28,3 | -0,4% | 39,6 | +39,9% | 129,5 |
| Källa: Freetrailer Group A/S årsrapporter 2023/24 och 2024/25. Grön = positiv kvartalstillväxt, röd = negativ kvartalstillväxt. | ||||||||
Q4 (1 april 2025 – 30 juni 2025) uppvisar den högsta nettoomsättningen på 39,6 MDKK, vilket tyder på en stark avslutning på räkenskapsåret 2024/25. Detta kan delvis förklaras av säsongsmässigt ökad efterfrågan på Freetrailers tjänster under våren och tidiga sommaren, då utomhusaktiviteter och flyttningar ofta når sin topp, särskilt i Danmark, Sverige och Norge. Dessutom kan strategiska initiativ, såsom utökade partnerskap eller kampanjer, ha förstärkt tillväxten, vilket stöds av företagets fokus på att expandera på befintliga marknader.
Affärsmodell
Freetrailers affärsidé bygger på att tillhandahålla en självbetjäningsplattform för gratis utlåning av släpvagnar och lastcyklar genom ett delningsekonomiskt koncept. Denna modell, som är helt app- och elektroniskt lås-baserad, erbjuder maximal flexibilitet för både partners och slutanvändare. Bolagets intäktsmodell är en B2B2C-struktur, där partners—främst inom detaljhandeln—betalar för tjänsten för att dra nytta av ökad kundtrafik och varumärkesexponering.
I dagsläget har Freetrailer 5 919 produkter i drift och ytterligare 320 enheter i produktion, vilket ger bolaget en växande kapacitet och stark närvaro på sina marknader. Denna flotta kompletteras av över 900 000 registrerade appanvändare, vilket skapar en tydlig nätverkseffekt: ju fler släp som finns tillgängliga, desto mer attraktiv blir plattformen både för kunder och partners.
I sin strategiska plan, “Mont Blanc 2027”, som lanserades i augusti 2024, har Freetrailer ytterligare förtydligat denna modell genom att positionera sina trailers som rullande media som skapar “synlighet, data och varumärkesbyggande” för sina partners. Bolagets kärnprodukter är släpvagnar, men en pilot med IKEA som inkluderar el-lastcyklar signalerar en bredare strategisk inriktning mot att bli en omfattande mobilitetsplattform.
Mont Blanc 2027: En djupare titt
Övergripande strategi: "Mont Blanc 2027" är Freetrailers treåriga plan, lanserad i augusti 2024 efter styrelseskiftet 2023, med målet att göra bolaget till Europas ledande mikromobilitetsplattform. Namnet symboliserar ambitionen att nå nya höjder, och planen vilar på tre pelare:
- Plattformen: Utveckling av appen och IT-systemet med investeringar på 5–6 MDKK årligen fram till 2027. Nya funktioner inkluderar förbättrad säkerhet, över 900 000 aktiva användare (upp från 500 000), och rullande media för partners. El-lastcykelintegration testas via IKEA.
- Marknaden: Organisk tillväxt med +50% partners (mål: 225+), 1 609 locations (+31%), och expansion i Tyskland (+66,5% produkter) och Nederländerna (227 locations). Mål: 1 miljon användare och 1 000+ nya produkter årligen.
- Organisationen: "ONE Team"-kultur med 100+ anställda till 2027 (från 73), flytt till nytt huvudkontor i Köpenhamn, och fokus på lönsamhet (guidance 145–155 MDKK revenue, 20–28 MDKK EBIT 2025/26).
Med en EBITDA-marginal på 39,1% (upp från 18,1%) och 129,5 MDKK revenue (+22,2% YoY), visar planen redan styrka. Den hanterar risker som konkurrens och redovisningsförändringar (klass C 2025), vilket stärker Freetrailers skalbara potential.
Styrning och Ägande
Bolagets ledning, under VD Nicolai Frisch Erichsen, har demonstrerat en stark exekveringsförmåga, särskilt i genomförandet av strategin Mont Blanc 2027. Denna plan har lett till rekordresultat och en betydande ökning av antalet partners, platser och hyresprodukter. Ägarstrukturen är en annan central del av bolagets profil. Insynspersoner, inklusive ledningen och styrelsen, äger 16.7% av bolaget, vilket indikerar en stark överensstämmelse mellan ledningens intressen och aktieägarnas. Denna höga andel insynsägande fungerar som en positiv signal om ledningens förtroende för bolagets framtida värdeskapande. Bland de största ägarna återfinns Dico ApS (17.4%) och VC/PE-bolag (17.3%), vilket ytterligare bekräftar att professionella investerare ser en betydande långsiktig potential i bolaget. Denna kombination av en kompetent ledning, starkt incitamentsstruktur och en robust ägarbas ger en stabil grund för fortsatt tillväxt och utveckling.
Bedömning (Kvantitativ)
Lednings- och modellscore: 4 av 5
Motivering: Denna poäng baseras på ledningens bevisade förmåga att leverera på strategiska mål, den attraktiva B2B2C-affärsmodellen och det höga insiderägandet. Bolagets tillväxt är inte bara organisk utan drivs av en målmedveten plan och en skalbar plattform.
2. Strategisk analys (Moat)
En grundläggande bedömning av Freetrailers konkurrensfördelar, eller "moat", är avgörande för att förstå hur bolaget kan upprätthålla sin tillväxt och lönsamhet på lång sikt. Analysen nedan utvärderar bolagets position i förhållande till marknadsdata och nyckelkonkurrenter.
Marknadsdata
Den europeiska marknaden för släpvagnar och trailers är stor och växande. Proxysiffror indikerar en marknadsstorlek på USD 3.35 miljarder med en årlig tillväxttakt på 6.4%. Den bredare europeiska fordonsuthyrningsmarknaden var värd USD 11.92 miljarder under 2022 och förväntas växa med en CAGR på 6.5%. Freetrailers nettoomsättning ökade med 22.2% under det finansiella året 2024/2025, och antalet hyror ökade med 20.6%. Denna tillväxttakt är betydligt högre än den underliggande marknadstillväxten och tyder på att Freetrailer aktivt tar marknadsandelar genom att penetrera nya segment och geografier.
Konkurrenssituationen är komplex och fragmenterad, men Freetrailer har lyckats skapa en unik nisch. Traditionella konkurrenter inkluderar B2C-uthyrare som bensinstationer och andra transportföretag. De mest direkta B2B-konkurrenterna som nämns i de tillgängliga materialen är Brenderup med sitt koncept Use4Free. Brenderup har nyligen utökat sitt samarbete med Salling Group i Danmark, vilket har skapat marknadsoro. Samtidigt utmanas Freetrailer också av större mobilitetsföretag som Sixt Share och Hertz, som expanderar i den bredare delningsekonomiska mobilitetssektorn, men dessa aktörer fokuserar i huvudsak på biluthyrning snarare än trailers.
Konkurrensfördelar (Moat)
Kostnadsfördel: False. Freetrailer har inte en kostnadsfördel i traditionell mening. Istället har bolaget en unik intäktsmodell som förflyttar kostnaden för hyran från konsumenten till partnerföretaget, som ser tjänsten som en marknadsföringskostnad och ett sätt att öka kundlojalitet.
Differentiering: True. Freetrailers affärsmodell är unikt positionerad. Den erbjuder en gratistjänst för slutkonsumenten, vilket skiljer den från de flesta andra uthyrningstjänster. Denna modell bygger på en B2B-relation med partners som IKEA och RataPlan, vilket skapar en ömsesidig nytta. Bolagets strategiska inriktning på att bli en bredare mobilitetsplattform, som exemplifieras av IKEA-piloten med lastcyklar, breddar ytterligare differentieringen och utbudet av tjänster.
Nätverkseffekter: True. Detta är Freetrailers starkaste konkurrensfördel. En ökning av antalet partners leder till fler tillgängliga platser för trailers och lastcyklar, vilket ökar bekvämligheten för de över 724,000 årliga användarna. Fler användare, som kan låna en trailer gratis, gör i sin tur plattformen ännu mer attraktiv för nya och befintliga partners. Denna positiva återkopplingseffekt skapar en exponentiell tillväxtmodell som är mycket svår för konkurrenter att replikera.
Varumärke: True. Freetrailers varumärke är starkt och associeras med enkelhet och bekvämlighet tack vare den app-baserade, självbetjäningsmodellen. Varumärket fungerar som en viktig kundmagnet som lockar nya användare och behåller befintliga. Den framgångsrika lanseringen i Nederländerna, där varumärkeskännedomen snabbt har byggts upp, visar på varumärkets styrka och skalbarhet.
Immateriella tillgångar: True. Freetrailers skalbara IT-plattform, appen och de elektroniska låsen utgör bolagets centrala immateriella tillgångar. Dessa tillgångar är grundläggande för den självbetjäningsmodell som differentierar bolaget från dess konkurrenter. Freetrailer fortsätter att investera i plattformen, vilket exemplifieras av kapitalisering av DKK 6.1 miljoner i Q4 2024/2025, vilket understryker dess strategiska betydelse.
Bedömning (Kvantitativ)
Moat Score: 4 av 5
Motivering: Freetrailer har en stark position baserad på differentiering, ett växande nätverk och värdefulla immateriella tillgångar. Den unika affärsmodellen skapar en hållbar konkurrensfördel som skyddar bolaget från traditionella uthyrare.
SWOT-analys för Freetrailer Group A/S
Styrkor (Strengths)
- Unik B2B2C-modell: Freetrailer erbjuder gratis uthyrning av släpvagnar och lastcyklar, sponsrat av partners som IKEA, vilket driver kundtrafik och varumärkesexponering. Omsättningen ökade med 22,2% till 129,5 miljoner DKK 2024/2025, med EBITDA på 33,227 miljoner DKK i Q4.
- Nätverkseffekter: Över 1,5 miljoner årliga hyror och 225 partners skapar en positiv återkopplingseffekt. Fler platser (1 600+) attraherar fler användare, vilket gör plattformen mer värdefull för partners.
- Bevisad skalbarhet och ledning: Framgång i Nederländerna och “Mont Blanc 2027” visar exekveringsförmåga. Insiderägande (16,7%) och aktieåterköp (20 miljoner DKK) signalerar förtroende.
- Immateriella tillgångar: Appen och elektroniska lås, med 6,1 miljoner DKK investerat i IT Q4 2024/2025, differentierar bolaget.
Svagheter (Weaknesses)
- Hög värdering: P/E och EV/EBIT (32,79) är högre än branschmedian (12,8x och 9,4x), vilket gör aktien känslig för missade mål.
- Partnerberoende: Förlust av partners som Salling Group (10% kursfall) visar sårbarhet, trots 50% partnerbas-tillväxt.
- Redovisningsförändringar: Övergång till Accounting Class C sänkte soliditeten från 64,2% till 33,7%, vilket kan missförstås av marknaden.
- Långsam lönsamhet i nya marknader: Lägre utnyttjandegrad i Tyskland och Nederländerna kan fördröja lönsamhet (1–2 år).
Möjligheter (Opportunities)
- Internationell expansion: Nya marknader (Tyskland, Nederländerna) och 1 000 nya hyresprodukter planerade för 2025/2026. Marknaden växer med 6,5% CAGR till 2027.
- Diversifiering: Pilot med el-lastcyklar (IKEA) kan göra Freetrailer till en bredare mobilitetsplattform.
- Data och hållbarhet: Plattformen genererar kunddata för partners, och hållbarhetsfokus (el-lastcyklar) matchar EU-trender.
Hot (Threats)
- Konkurrenstryck: Brenderup (Use4Free) och aktörer som Sixt Share kan ta marknadsandelar eller pressa marginaler.
- Partnerförluster: Beroende av stora partners riskerar intäktsbortfall, trots breddad bas.
- Redovisningsrisker: Accounting Class C kan orsaka volatilitet om marknaden misstolkar finansiella data.
- Makroekonomiska och regulatoriska risker: Inflation, räntor och EU-regler för delningsekonomi kan påverka expansionen.
3. Finansiell analys (Kvantitativa nyckeltal)
Den finansiella analysen av Freetrailer avslöjar en robust tillväxtresa som styrs av en skalbar och lönsam affärsmodell.
Historiska nyckeltal
Följande tabeller sammanfattar den finansiella utvecklingen baserat på tillgänglig data:
Börsanalys av Freetrailer (FREETR)
Data från 2020 till Q4 2025. Senaste kurs: 77.2 DKK (2025-09-19).
| Kategori | Nyckeltal | Värde | Bedömning |
|---|---|---|---|
| Värdering | P/E | 41,97 | 🔴 Hög, potentiellt övervärderad |
| EV/EBITDA | 14,15 | 🟡 Neutral | |
| P/S | 5,77 | 🟡 Neutral, något högt | |
| P/B | 16,97 | 🔴 Hög, risk för övervärdering | |
| Värderingskommentar | Stark tillväxt (omsättning +22%, EPS +47% 2024–Q4 2025) motiverar högt P/E. 2028 riktkurser (Bear: 70–88 DKK, Base: 100–123 DKK, Bull: 168–192 DKK) är rimliga med 16–20% tillväxt. Se scenarios nedan. | 🟡 Attraktiv vid fortsatt tillväxt | |
| Lönsamhet | Rörelsemarginal | 19,32% | 🟢 Stark |
| EBITDA-marginal | 39,10% | 🟢 Mycket stark | |
| Nettomarginal | 13,75% | 🟢 Stark | |
| ROE | 40,44% | 🟢 Mycket stark | |
| ROIC | - | 🟡 Data saknas | |
| Tillväxt | Omsättning (2024→Q4 2025) | 105,926 → 129,491 MDKK | 🟢 Stark tillväxt |
| Vinst per aktie (2024→Q4 2025) | 1,25 → 1,839 DKK | 🟢 Stark tillväxt | |
| Utdelning | Utdelning per aktie | 0 DKK | 🔴 Ingen utdelning |
| Direktavkastning | 0% | 🔴 Ingen direktavkastning | |
| Kassaflöde | Operativt kassaflöde | 91,426 MDKK | 🟢 Mycket starkt |
| Cash Flow/Sales | 70,61% | 🟢 Mycket bra | |
| Cash Flow Yield | 11,66% | 🟢 Bra |
Värderingsscenarier för 2028
| Scenario | Aktiepris (DKK) | Marknadsvärde (MDKK) | Kommentar |
|---|---|---|---|
| Bear | 70–88 | 677–851 | Konservativt scenario med 10% omsättningstillväxt och marginaltryck (~15% EBIT-marginal). Risker som partnerförluster eller långsammare expansion i Tyskland/Nederländerna. |
| Base | 100–123 | 968–1190 | Prognoslinjär med 16% omsättningstillväxt och 20,5% EBIT-marginal. Drivs av nätverkseffekter och expansion (Tyskland, Nederländerna). |
| Bull | 168–192 | 1626–1858 | Optimistiskt med 20% omsättningstillväxt och 22% EBIT-marginal. Stark diversifiering (el-lastcyklar) och operationell effektivitet. |
Bedömning (Kvantitativ)
Finansiell styrka Score: 4 av 5
Motivering: Denna höga poäng reflekterar bolagets bevisade förmåga att generera snabb, lönsam tillväxt. Den positiva operativa hävstången, stabila kassaflödet och en sund balansräkning (när de redovisningsmässiga effekterna är beaktade) indikerar att Freetrailer har den finansiella styrkan att fortsätta sin strategiska expansionsresa.
4. Värdering & Jämförelse
En djupgående värderingsanalys är avgörande för att bedöma om Freetrailers aktie är attraktivt prissatt i förhållande till dess tillväxt och branschkollegor.
Denna premie i värderingen kan förklaras av flera faktorer. Freetrailers P/E-tal är betydligt högre än branschgenomsnittet, som i en av de bredare sektorerna är 12.8x. EV/EBIT på 32.79 är också avsevärt högre än sektorns median på 9.4x. Denna premievärdering är en direkt reflektion av marknadens höga förväntningar på bolagets förmåga att leverera fortsatt snabb, lönsam tillväxt. Marknaden belönar bolagets unika affärsmodell och dess framgångsrika utbredning av sin nätverkseffekt i Europa.
Jämförelse
Värderingen av Freetrailer är inte statisk, utan måste betraktas i relation till dess marknadsposition. Att bolagets värderingsmultiplar är högre än genomsnittet för transport- och logistiksektorn är naturligt, eftersom Freetrailer inte är en traditionell transportaktör. Dess plattformsbaserade affärsmodell, som genererar hög och lönsam tillväxt, motiverar en premievärdering. De tillgängliga data från jämförbara bolag såsom DonkeyRepublic och GreenMobility, som är verksamma inom delad mobilitet, indikerar att Freetrailer handlas till en EV/EBIT-premie jämfört med dessa, vilket understryker den marknadsposition bolaget har lyckats bygga upp.
Bedömning (Kvantitativ)
Värderingsscore: 3 av 5
Motivering: Även om Freetrailer handlas till en betydande premie i förhållande till traditionella branschmultiplar, motiveras denna av den starka tillväxten, den unika affärsmodellen och den bevisade exekveringsförmågan.
5. AI-genererade Insikter
Den här delen av analysen använder AI-genererade insikter för att bedöma marknadssentiment, insiderhandel och potentiella risker, vilket ger ett bredare perspektiv utöver de traditionella kvantitativa och strategiska analyserna.
Sentimentanalys (nyheter/sociala medier)
Nyhetssentimentet kring Freetrailer är övervägande positivt. Denna optimism drivs av bolagets kontinuerliga ström av positiva nyheter, inklusive lanseringen av den strategiska planen Mont Blanc 2027, uppdateringar om rekordresultat, och viktiga nya partnerskap med globala aktörer som IKEA och RataPlan. Den framgångsrika internationaliseringen i Nederländerna och de nya strategiska ramavtalen i Tyskland har förstärkt bilden av ett bolag i stark expansion.
En specifik negativ händelse som dock belystes av marknaden var en potentiell förlust av samarbetet med Salling Group till konkurrenten Brenderup. Denna händelse ledde till en övergående nedgång i aktiekursen på cirka 10%. Händelsen visar på en potentiell sårbarhet: marknaden reagerar känsligt på enskilda partnerförluster, även om de utgör en liten andel av den totala flottan. Det är därför viktigt att notera att Freetrailer under samma period ökade sin partnerbas med hela 50%. Bolagets strategi att bredda partnerbasen till 225 partners motverkar därmed risken för att vara beroende av ett fåtal stora partners.
Insiderhandel
I stället för traditionell insiderhandel, som inte nämns i de tillgängliga materialen under den relevanta perioden, är det mest betydande tecknet på ledningens förtroende för bolagets framtid aktieåterköpsprogrammet. Under Q4 2024/2025 genomförde Freetrailer ett aktieåterköp för DKK 20.0 miljoner. Ett aktieåterköp är en stark signal från ledningen om att de anser att bolagets aktie är undervärderad på marknaden och att den mest effektiva användningen av kapital är att investera i sig själv. Detta stärker aktieägarvärdet genom att minska antalet utestående aktier.
AI-riskbedömning
Riskbedömningen pekar på tre huvudsakliga risker för Freetrailer. För det första, även om bolagets nätverkseffekt skapar en hög inträdesbarriär, kan ökat konkurrenstryck, som det som ses från Brenderup, leda till förluster av enskilda partners eller minskad marginalpress. För det andra, bolagets förmåga att uppnå hög utnyttjandegrad i nya, mindre mogna marknader (t.ex. Tyskland och Nederländerna) är avgörande för att säkerställa att den internationella expansionen förblir lönsam. Slutligen, och kanske viktigast, kan marknaden feltolka de nya finansiella nyckeltalen som uppstår från övergången till redovisningsklass C, vilket kan leda till volatilitet i aktiekursen om investerare inte förstår att den minskade soliditeten är en redovisningseffekt snarare än en försämring av den finansiella hälsan.
6. Slutlig sammanfattning och Beslut
Freetrailer har systematiskt analyserats utifrån de angivna ramverken, och en sammanfattande poängsättning ger en klar bild av bolagets totala attraktivitet.
Sammanfattande poäng
Lednings- och modellscore: 4/5
Moat Score: 4/5
Finansiell styrka Score: 4/5
Värderingsscore: 3/5
Totalt Score: Ett medelvärde på 3.75 av 5.
Slutsats
Analysen indikerar att Freetrailer är ett bolag med attraktiv långsiktig potential, tack vare en skalbar och högmarginal affärsmodell som bygger nätverkseffekter och möjliggör lönsam tillväxt. Bolaget har visat god förmåga att exekvera sin strategi, och dess starka marknadsposition i Norden kombinerat med möjlig internationell expansion skapar en solid grund för framtida värdeskapande.
Riktkurserna för 2028 visar på ett brett spann: Bear 29–31 DKK, Base 100–105 DKK och Bull 135–150 DKK. Detta speglar både möjligheter och risker – där misslyckad expansion eller pressade marginaler kan hålla kursen låg, medan framgångsrik internationell tillväxt och hög nyttjandegrad kan driva kursen upp mot det optimistiska intervallet.
• Investeringsbeslut: Neutral/Köp beroende på riskaptit.
Motivering: Freetrailers unika position som delningsekonomisk mobilitetsplattform, tillsammans med skalbarhet och hög lönsamhet, gör bolaget till en intressant investering. Riskerna är främst kopplade till internationell expansion och konkurrens, men bolagets starka nordiska kärna och beprövade affärsmodell skapar en viss säkerhetsmarginal.Nedan är en scenario analys där du kan klicka dig fram
Freetrailer – Värderingsscenarier 2028
Base Case – Grundscenario
Riktkurs: 100–105 DKK
| År | Omsättning (MDKK) | EBIT-marginal (%) | EPS (DKK) | Tillväxt (%) |
|---|---|---|---|---|
| 2026e | 145 | 20 | 2.05 | 16 |
| 2027e | 168 | 21 | 2.45 | 17 |
| 2028e | 195 | 22 | 2.90 | 18 |
I grundscenariot fortsätter Freetrailer att växa stabilt på sina nordiska kärnmarknader samtidigt som internationell expansion sker enligt plan. Antalet släpvagnar ökar i linje med prognoserna och nyttjandegraden förblir hög, vilket driver intäkter och rörelseresultat uppåt. Rörelsemarginalen förbättras gradvis tack vare skalbarhet och effektiv drift. Q1 2025/26 visar rekordantal uthyrningar (485 628) och 1,603,914 uthyrningar på 12 månader, vilket stärker detta scenario.
Bull Case – Positivt scenario
Riktkurs: 135–150 DKK
| År | Omsättning (MDKK) | EBIT-marginal (%) | EPS (DKK) | Tillväxt (%) |
|---|---|---|---|---|
| 2026e | 155 | 21 | 2.25 | 18 |
| 2027e | 185 | 22 | 2.70 | 19 |
| 2028e | 220 | 23 | 3.10 | 20 |
Det positiva scenariot inträffar om internationell expansion blir mycket framgångsrik. Bolaget etablerar starka partnerskap i Tyskland, Nederländerna och eventuellt andra marknader. Nyttjandegraden och genomsnittlig intäkt per uthyrning ökar, samtidigt som partnerskap och reklamkampanjer skapar ytterligare intäktsströmmar. Rörelsemarginalen stiger tack vare skalfördelar. Rekord-Q1 2025/26 stärker detta scenario, då bolaget redan nu visar accelererad efterfrågan och ökad marknadsandel.
Bear Case – Negativt scenario
Riktkurs: 29–31 DKK
| År | Omsättning (MDKK) | EBIT-marginal (%) | EPS (DKK) | Tillväxt (%) |
|---|---|---|---|---|
| 2026e | 130 | 14 | 1.70 | 10 |
| 2027e | 135 | 13 | 1.75 | 9 |
| 2028e | 140 | 12 | 1.80 | 8 |
Det negativa scenariot inträffar om Freetrailers internationella expansion möter motgångar. Expansionen i Tyskland och Nederländerna går långsammare än planerat, och nyttjandegraden av släpen sjunker. Investeringar i IT-plattform och supportinfrastruktur ger inte den förväntade avkastningen, vilket resulterar i lägre rörelsemarginaler. Tillväxten begränsas till 8–10 % per år.
Sammanfattning
Freetrailer är ett högmarginalt och skalbart bolag med starka marknadsandelar i Norden och tydliga expansionsmöjligheter internationellt. Bolaget har nu nästan 6 000 trailers i drift, över 1 miljon app-användare och 225 partners, vilket bekräftar kritisk massa och skalbarhet.
- Bear: 29–31 DKK – misslyckad expansion och pressade marginaler.
- Base: 100–105 DKK – stabil nordisk kärna, måttlig internationell tillväxt.
- Bull: 135–150 DKK – lyckad internationell expansion, hög nyttjandegrad och skalfördelar.
Datum för analysen - 2 oktober 2025
Observera: Denna analys är endast informativ och inte finansiell rådgivning. Se fulla villkor under användarvillkor.
Källor
Citerade texter
1. Freetrailer Group (XSAT:FREETR) Stock Price & Overview, https://stockanalysis.com/quote/xsat/FREETR/ 2. Freetrailer: Konkurrencesituationen - Vækstaktier, https://vaekstaktier.dk/freetrailer-konkurrencesituationen/ 3. Freetrailer Group A/S presents Q4 2024-2025 report, https://freetrailer.com/no/2025/08/freetrailer-presents-q4-2024-2025-report/ 4. Freetrailer Group A/S Insider Trading & Ownership Structure - Simply Wall St, https://simplywall.st/stocks/se/transportation/ngm-freetr/freetrailer-group-shares/ownership 5. Europe Semi-trailer Market Size & Outlook, 2024-2033, https://www.grandviewresearch.com/horizon/outlook/semi-trailer-market/europe 6. Europe Vehicle Rental Market Size | Forecast Analysis, 2030 - Fortune Business Insights, https://www.fortunebusinessinsights.com/europe-vehicle-rental-market-107852 7. Freetrailer falder 10% på få dage efter nyt fra konkurrent - Vækstaktier, https://vaekstaktier.dk/freetrailer-falder-10-paa-faa-dage-efter-nyt-fra-konkurrent/ 8. Freetrailer Group (DB:R0C) - Stock Analysis - Simply Wall St, https://simplywall.st/stocks/de/transportation/fra-r0c/freetrailer-group-shares 9. European Car Sharing Market Size, Trends, Share 2032 - CMI - Custom Market Insights, https://www.custommarketinsights.com/report/european-car-sharing-market/ 10. Latest news from Freetrailer, https://freetrailer.com/en/news/ 11. Freetrailer Group AS Stock Price Today | TE: FREETR Live - Investing.com, https://www.investing.com/equities/freetrailer-group-as 12. EV / Fwd EBIT For Freetrailer Group AS (FREETR) - Finbox, https://finbox.com/XSAT:FREETR/explorer/ev_to_ebit_fwd